Veranstaltung: „Poetry of The Real“ an der Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW

Ästhetische Praktiken haben essenziellen Einfluss auf die Identitätsbildung und Wertevorstellung einer Gesellschaft und deren Entwicklung. Neben der Förderung einer erfolgreichen künstlerisch-gestalterischen «Next Generation», tritt die Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW als relevante Kulturstätte und renommierte Forschungsinstitution in Erscheinung. Sie trägt gesellschaftlich relevanten Feldern in Kunst, Design und Medien mit ihren Aktivitäten Rechnung.

„Poetry of the Real“ bezeichnet ein künstlerisch-gestalterisches Schaffen, das aus der Begegnung mit erlebter Realität erwächst und sich mit dieser experimentell auseinandersetzt. Kennzeichnend hierfür ist das Hervorbringen von künstlerisch-gestalterischen Synthesen oder Artefakten, die ihre Wirkung durch einen kollektiv verhandelbaren Ausdruck der sinnlichen Erfahrung entfalten. Hier kommt eine neue ästhetische Haltung zum Ausdruck. Mit diesem forschenden Ansatz erfüllen die Künste ihre erkenntnisgeleitete Arbeit.

Mittwoch, 15. Juni 2016
Mit u.a. Corina Caduff, Francesco Erspamer,
Susanna Hertrich, Mikhail Karikis, Pierluigi Sacco,
Bernd Scherer und Maxa Zoller

Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW
Campus der Künste, Freilager-Platz 1, 4023 Basel

Poetry of the Real – this title has been used in different contexts within the academy. My understanding of the poetological turn – and this is also the basis of the lecture series is not only language-oriented but also emphasizes artistic practice as a poetological process. Following the poetological turn, the aim of the lectures is to show how artists/designers transform archival orders of knowledge and their modes of representation by negotiating different disciplines (historical, cultural, poetological, geological) at the same time. How do artists/designers translate information into other media and material modes of presentation and negotiate them in the sense of artistic narratologies? I think it could be exciting to learn more about these cross connections and how they are developed by artists/designers. The emphasis here lies mainly on identifying new constellations of meaning.

Considering the wide range of methods, contexts and disciplines artists/designers have been working with, it would be fascinating to gain insight into their practices. By that I also mean their working strategies, their conceptualizations of their work, in particular, the role played by research in this development and finally how they deal with this data in conceptualizing their work. I think this is especially interesting because of the trans-disciplinary approach it entails. How to negotiate different disciplines (ecological, economical, historical, cultural, biological etc) at the same time? What must artist/designers do differently in order to participate in the world of research? How can they broaden their definitions of materials, contexts, subjects and themes? How can they develop their curiosity about scientific and technological research and acquire the skills and knowledge that will allow them to have an impact in these areas? And not least what about the special affinities with certain philosophical or literary approaches?

Prof. Dr. Melanie Franke, Head of Study–Program
PhD candidates: Michaela Büsse, Felipe Castelblanco, Tena Kelemen, Joseph Popper, Kambiz Shafeei, Karolina Sobecka

Quelle: https://www.fhnw.ch/de/die-fhnw/hochschulen/hgk/veranstaltungen/poetry-of-the-real

Buch: „Poetry of the Real“

Welche Bedeutung kommen den bildenden Künsten in unserer immer komplexer werdenden Lebenswelt zu und was können Hochschulen und deren Absolventen zur Gestaltung der Zukunft beitragen? Die Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW stellt sich diese Fragen und positioniert sich als wichtiger Impulsgeber sowohl in der Region als auch im internationalen Kontext.

Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW
Kirsten M. Langkilde (Hg.)
Poetry of the Real
Aufzeichnungen der Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW 2016
376 Seiten, 118 meist farbige Abbildungen, gebunden, 17 x 24 cm
Deutsch/teilweise Englisch
© 2017 Christoph Merian Verlag
CHF 39.– / EUR 38,–
ISBN 978-3-85616-834-6